top of page
  • sivan.gzt

לקרר את הסהרה (או לפחות את החיפה)

מאז שביליתי בקורס ובסדנאות המעשיות ב"סוויץ' בראש", קיבלתי הבנה סופר-מעמיקה של המכונה שמאפשרת לי לגשת לכל תקלה: מכאנית, חשמלית, הידראולית, הסכסוך במזרח התיכון והרעב באפריקה - לפחות בעיני אמא שלי.


יום קיץ חמים ולח אחד אמי הודיעה לי שהמזגן באוטו הפסיק לעבוד. לא שהוא לא מקרר - הוא פשוט לא מוציא אוויר.

מיד חשבתי על בעיית חשמל נקודתית, שכן שאר המערכות ברכב עובדות בצורה תקינה והיו לה בעבר בעיות עם בורר העוצמה/הדלקה של המזגן והיא לקחה אותו להחלפה במוסך.

לא רק ידע אוטו-מכאני לומדים אצל גיתאי, גם שיעורים לחיים. רווח והפסד. זו תקלה קטנה שבקלות הייתה יכולה לגרור החלפת מדחס/מפוח באבחון שגוי (או נסיון לניפוח חשבונית חלילה). בעזרת הקורס קיבלתי הרבה ידע ובעיקר בעיקר בטחון לבדוק את הדברים האלה בעצמי - לדעת איפה מסוכן לגעת. איפה צריך להביא לאיש מקצוע ואיפה אפשר לבצע בדיקות, אבחונים ופתרונות בעצמי.


למדתי שכל השליטה במערכות החשמליות ברכב עוברת דרך תיבת הממסרים (relays) שנמצאת בתא המנוע, ושהם יכולים לעשות בעיות בעיקר אם הם ישנים. הרכב המדובר היה חדש כשיצא "זוהי סדום" (2010 למאותגרים קולנועית. סרט מעולה).


ניתן ללחוץ על התמונה ותפתח לשונית חדשה שתסביר על הממסרים השונים ותפקידם.



חשדתי שאולי זה רק המפוח ששבק חיים, אז בבדיקה של הדלקת המזגן ומבט על המדחס שלא נכנס לפעולה הבנתי שהבעיה מונחת יותר עמוק מהמפוח עצמו.

חשוב להדגיש שפעולת המדחס ופעולת המפוח הן 2 פעולות נפרדות. לבוגרי הקורס או למבינים - איך ניתן לבדוק האם אכן יש תלות בין מצב ממסר המפוח לממסר המזגן? (תשובה אחרי הסרטון בסוף הפוסט)


אחרי חיפוש זריז על המכסה של תיבת הממסרים מצאתי את אותו הממסר שמפקד על פעולת המפוח, האחראי על זריקת האוויר (בחימום ובקירור), ובחנתי אותו.


ממסר סטנדרטי. 30-87 הם המיתוג של הצרכן (רגליים גדולות) ו86-85 הם הפיקוד (רגליים קטנות)

לא היו סימנים של קצר ואחרי שביצעתי גישור (30-87) ע"י חוט פשוט שמעתי קליק, הסל"ד עלה, המדחס נכנס ומיד קיררנו את הסהרה (טורנדו לא לתבוע אותי).


אמ;לק - תראו את הסרטון. כמה דברים שלא אמרתי נכון בסרטון:

1. אלקטרודות - לממסר יש רגליים ולא אלקטרודות.

2. 30-87 אינן פלוס ומינוס, אלא שרגל 30 היא מקור המתח ו-87 ממשיכה לצרכן.


והתשובה שהבטחתי:

ניתן לבדוק תלות בין מדחס למפוח ע"י בדיקת רציפות ברב-מודד בין ה-87 של ממסר המפוח ל-30 או לאחת מרגלי הפיקוד של המזגן.

142 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page