top of page

התפוחים שכמעט נפלו רחוק מהג'יפ

עודכן: 1 באפר׳ 2021



עניין במכונאות תמיד היה לי, אבל את האומץ לפרק ולהרכיב רכיבים ברכב יותר מהחלפת נורות אף פעם לא.

כשנפרדתי מאופנוע הספורט החלטתי לקנות ג'יפ ולהתמסר לתחביב החדש. תוך חודשיים שכללו 1,200 ש"ח על החלפת בוקסות ועוד 1,500 ש"ח על ציריות (משומשות), הבנתי שאם אני לא אטפל בעצמי בפאג'רו החביב אני הולך לעבוד קשה כדי לממן אותו.

בעודי מתוסכל מרעש בלתי-מוסבר בג'יפ בכל עליית מדרכה, התחיל הקורס של גיתאי. במבט חטוף ולא מזוין הבנתי שהתפוחים והבולג'וינטים בשני הצדדים גמורים, ריקים לחלוטין מגריז ולברגים בפנים חופש מלא - ואני עומד לטפל בבעיה לבד.


הצטיידתי בשני בוקים, הרבה כלי עבודה ואפילו חולץ תפוחי הגה והתחלתי. כדי לקצר, ארשום את השלבים הנכונים לפירוק הבולג'וינט, ולא את מה שאני עשיתי כי לי לקח 6 שעות להחליף 4 תפוחים (בולג'ויינטים תחתונים ועליונים).


לשם ההבהרה - תפוח הגה הוא התפוח העדין אותו ניתן לחלוץ בקלות יחסית (מימין). בולג'וינט הוא תפוח מסיבי עבורו צריך חולץ מסיבי בהתאם (שלא היה ברשותי, בערכה מצד שמאל).



1) העלאה על ג'ק והסרת הגלגל - כדי להסיר את מכסה ההברגה של אום הצירייה.

2) החזרת הגלגל והורדה מהג'ק כדי ליצור התנגדות לדיסק בזמן פתיחת האום של הצירייה. (שבוע לאחר מכן ראיתי ביוטיוב שניתן להכניס מברג מסיבי לאחד מחריצי הדיסק כדי למנוע ממנו להסתובב באוויר.

3) שוב העלאה על ג'ק והסרת הגלגל.




4) ניתוק ההברגה של הבולג'וינט העליון, פתיחת האום של תפוח ההגה ופתיחת האום של הבולג'וינט התחתון.




בשלב הזה שמתי לב שגם תפוחי המוט המייצב גמורים, ואותם החלפתי כשבוע לאחר מכן.

5) למזלי הצלחתי לחלוץ את הבולג'וינטים העליונים באמצעות החולץ הקטן של תפוחי ההגה, אך הדבר לקח כמעט חצי שעה (אחד מהם טס כלפי מעלה כשהשתחרר, אין מצב שאני חולץ שוב עם חולץ לא ייעודי).


6) כדי להרחיק את הנאקל מספיק כדי לשחרר את הבולג'וינט התחתון, מניסוי ותהייה הבנתי שעליי לנתק את הבורג שמחבר בין בולם הזעזועים למשולש התחתון - כדי לשחרר לחץ מהבולם צריך לנתק את החיבור בין המוט המייצב למשולש התחתון - מאוד פשוט וקל. לאחר מכן ההרגה של בולם הזעזועים משתחררת בקלות (מדהים!!!).

7) להוציא את הצירייה מתוך הנאקל (לכן פתחנו את ההברגה בהתחלה, קל להגיד בדיעבד...).


***לאחר ההרכבה של הבולג'וינטים החדשים - חשוב לזכור להדק את האום על הנאקל, ולא להשאיר בגובה הפין הפציל - הוא נועד רק למנוע נפילה מוחלטת של האום.

8) זהו! תחושת הסיפוק שווה בהחלט לא פחות מהכסף שנחסך - עלות הבולג'וינטים - 80 ש"ח לאחד.

מיותר לציין שפירוק הצד הראשון היה ארוך משמעותית מהצד השני, וכמובן לחבר את הכל חזרה - עניין של 10 דקות בלבד.



לאחר סיפור ההצלחה המשכתי לנסות - ונכון לנקודת זמן זו כבר החלפתי פלאגים בשברולט של אשתי וביצעתי טיפול 15,000 לפיקנטו של אחותי שכלל החלפת שמן, מסננים ורפידות בלם (כולל ניקוז אוויר ממערכת הבלמים).


162 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page