top of page

המפלצת המוצצת

עודכן: 30 במאי 2021

"המפלצת המוצצת", הוא כינוי לרכב החדש שקניתי לאשתי - פולקסוואגן טוארג 2006. אבל בכל זאת, היינו מבסוטים על הקניה. הרכב שמור מאוד, מפנק ברמות אחרות, וגם נוסע טיל. בתור בוגר של סוויץ' בראש, מיד ידעתי שאני צריך כלי רציני לאבחון תקלות, אז לא חלפו כמה ימים וכבר הזמנתי מכשיר OBD II רציני שמתאים לרכבים הגרמנים שיעזור לי לאתר ולאבחן כל תקלה שלא תבוא עלינו לטובה...

מפה לשם הכל היה בסדר כמה אלפי קילומטרים, עד שהתחילה תקלה ראשונה. אוקי לא בדיוק ראשונה, תמיד יש תקלות ברכב הזה צריך רק לדעת ממה להתעלם;-) אז בדקתי עם ה-OBD, קיבלתי קוד תקלה, ואחרי בירור באינטרנט גיליתי שזה משהו שקשור ל-EGR, שזו מערכת שממחזרת גזים חזרה לתוך המנוע כדי להפחית את זיהום אויר. אז הלכתי למוסך וסה"כ היה שם צינור וואקום שהשתחרר. למזלי לא עלה הרבה, כמה מאות שקלים. מצד שני, התבאסתי שלא ניסיתי לפתור בעצמי והקשבתי לכל הקולות מבחוץ שאמרו לי שזו מכונה מסובכת ולא כדאי לך לגעת בה. "ללכת רק למוסך שמכיר את הרכב"...

אז אמרתי לעצמי שפעם הבאה אני אנסה להשקיע יותר זמן בניסיון לפתור את הבעיה לפני שאני הולך מוסך. בכללי, מאז הקורס בסוויץ' בראש, התגבש אצלי רצון להיות כמה שיותר עצמאי בתחזוקת הרכבים שלי.


חזרה למפלצת המוצצת שלנו, מפה לשם, אחרי כמה אלפי קילומטרים, וכמה תקלות "קטנות" של כמה מאות שקלים, קפצה לי נורת תקלה מהבהבת, והרכב נכנס למצב חירום בו הטורבו הפסיק לעבוד (פשוט עגלה עם סוסה דיזל בלי טורבו..). למזלי הרכב המשיך ליסוע עד הבית בלי להראות עוד אותות מצוקה. לא עצרתי כי פחדתי שאם אכבה הוא לא יניע.. אז למחרת שוב, הכנסתי OBD הוצאתי קוד תקלה, ביררתי באינטרנט, מסתבר שה-DPF נסתם. מה זה DPF אתם שואלים? בקורס למדנו שעקב החמרות בתקנות זיהום אויר, בעיקר של מנועי הדיזל, החליטו להוסיף לסעפת הפליטה של רכבי דיזל עוד פילטר, מעבר לממיר הקטליטי ולדוד עמם, שנקרא מסנן חלקיקים.

אחרי חפירה לא קטנה באינטרנט, מצאתי כל מיני שיטות לניקוי המסנן הסתום. התחלתי מהזולה, הזרקת חומר דרך הפתח של החיישן (שמצביע על אחוז הסתימה). אז הגבהתי את הרכב, ירדתי מתחתיו וביצעתי את התהליך. אחרי נסיעת מבחן גיליתי שלא עזר. התקלה חוזרת. ): אוקי, בינתיים ביררתי על ניקוי של המסנן בכל מיני מוסכים. כל ההצעות היו בין 1500-3000 ש"ח. טירוף.. פה בערך כבר החלטתי שאני כנראה אמכור את הרכב אחרי שהתקלה הזו תתוקן. אבל כך או כך לא יכלתי למכור אותו ככה כי הייתי מפסיד את התחתונים. מספיק קשה למכור אותו כשהוא תקין, אז בטח כשהוא תקול אני אצטרך לשלם למישהו לבוא לקחת אותו.. (:

מפה לשם הגעתי למוסך בצפון שמתמחה בדודים (אגזוזים..) ובאמת ניקינו את המסנן כמו שצריך בעלות "סמלית" של 1000 ש"ח. אממה, התקלה חזרה אחרי שבוע!! הייתי בשוק, חשבתי שזהו פתרתי את הבעיה. אז חזרתי לאינטרנט לבירורים. למזלי, חבר הפנה אותי בזמנו כשקניתי את הרכב, לחברה באנגליה שמתמחה בשיפור מנועי דיזל. ברוב ייאוש, פניתי אליהם והסברתי להם את כל מה שקרה בנוסף שלחתי להם פירוט קריאה של הרכב מה-OBD. הסתבר, בתשובתם, שיש שם בכלל תקלה אחרת (שהמוסכניק "המומחה" שלי אמר לי להתעלם ממנה) שגורמת לסתימת המסנן, ומאידך מונעת מהרכב לנקות אותו בעצמו. במילים אחרות, אם הייתי סומך על עצמי מלכתחילה, כנראה שהייתי מברר יותר לעומק על התקלה הראשונה (שעוד רגע אגע בה) וחוסך לעצמי המון, אבל המון, זמן כאב ראש ו-1400 ש"ח על שני ניסיונות לניקוי המסנן חלקיקים.


אז התקלה הראשונה הייתה משהו שקשור לסעפת יניקה. לקראת סוף הסעפת שמתפצלת לשני צדדים בעל 3 צינורות בכל צד (מנוע V6), ישנם פרפריות שדואגות לווסת את כמות האויר הנכנסת, בעיקר בטורים נמוכים כדי לשמור על כח זמין. מסתבר שאחד מהמנועים החשמליים ששולטים בפרפריות האלה היה תקול, וזה מה שגורם ל-א' חוסר כח בטורים נמוכים, ב' סתימה מוקדמת של ה-DPF, ו-ג' חוסר יכולת של הרכב לנקות חזרה את המסנן הנ"ל.


אז הזמנתי מהחברה באנגליה את הידית שאמרו לי בדרך כלל נשברת שם (swirl flap היא נקראית), סה"כ הימור של 30 יורו. בינתיים הסתכלתי על סרטונים ביוטיוב איך מגיעים אליה. היה נראה יחסית פשוט.. אמרתי יאלה מה יש להפסיד. במקרה הכי גרוע, גרר למוסך ועוד כמה מאות או אלפי שקלים שגם ככה אוציא אם אני אלך למוסך. אז תפסתי יום בהיר ופשוט נפלתי על הרכב, מפוקס ונחוש כמו שלא הייתי מעולם, ואחרי 3 וחצי שעות בערך, הכל היה מורכב חזרה. בתקווה, כמו שצריך.

חיברתי OBD, איפסתי תקלות, התנעתי (התניע.. זה כבר טוב חח) ויצאתי לנסיעת מבחן. וואלה, לא קפצה לי שום תקלה. למחרת נסעתי למרכז (שעה וחצי כל צד), שום תקלה. הייתי מאושר כמו ילד בר מצווה. עדיין אם להיות כנה - לא כל אחד יכול להגיד שהוא פירק סעפת יניקה והחליף swirl flap לפולקסוואגן טוארג (;


מקווה שנהניתם לקרוא כמו שאני נהניתי לכתוב. אני יכול להגיד בפה מלא שהקורס מאפס למאה של סוויץ' בראש הוציא אותי לדרך חדשה בחיים, בה ההסתכלות שלי על הרכב או על כל מכונה אחרת היא שונה לגמרי. פתאום אני מבין (לפחות חלקית) איך דברים עובדים ויש לי שפה משותפת עם אנשי מקצוע, אני יכול להחזיר להם תשובות ענייניות ולא רק להנהן על כל דבר שיגידו עם מבט של עגל בעיניים...


זהו לבינתיים, עד הפוסט הבא.

אביחי תורג'מן


אגב, הרכב נמכר תוך כמה ימים ב-2000 ש"ח יותר ממה שקניתי אותו.. כיסיתי חצי קורס (;







117 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page