top of page

קורבט הססנית (ניתוח תקלה)

עודכן: 6 בינו׳ 2022

קצת על הקורבט:

זהו רכב הספורט האמריקאי הבולט ביותר. ישנם נכון לעכשיו 8 דורות. הראשונה יצאה ב 1953 ומיוצרת עד היום (C8). את הקורבט שלי, דור רביעי 1985, ייבאתי לפני כ 6 שנים. מנוע בתצורת V עם 8 צילינדרים בנפח 5,700 סמק המפיק 230 כ"ס ו 45 קג"מ, הזרקת דלק רב נקודתית. לפני כשנה שופץ המנוע בעקבות תקלת שרשרת טיימינג שהשתחררה ונבנה מנוע חדש ומשופר. כדי להתאים את מחשב הרכב למנוע החדש, נערך כיוון מחדש של תוכנת הניהול על פני מספר חודשים כדי להגיע לתוצאות אופטימליות.


לפני כ 4 חודשים החלה תופעה מוזרה. כאשר המנוע מגיע לטמפרטורת עבודה (80-90 מעלות מים ו-95 שמן מנוע), החלה תופעה של גמגומים והססנות של המנוע. תחילה, תופעת ההססנות החלה אחרי 40 דקות נסיעה וברצועת סל"ד מאוד מסוימת (בין 1700 ל-2100). עם הזמן, ההססנות החלה להופיע כבר אחרי זמן קצר יותר אבל תמיד כשהמנוע בטמפרטורת עבודה. לפני כחודשיים החלטתי להגיע למכונאי שלי, זה שבנה את המנוע, להבין מה קורה. הייתי חייב להגיע אליו אחרי נסיעה כדי שיבחין בתופעה מיד ולא יצטרך לנחש. אחרי מספר דקות המכונאי פסק שיש בעיה עם המפות הזרקה של הדלק והאוטו נוסע ממש עני ולעיתים מאד עשיר. "משהו לא בסדר עם הטיונינג..". טענתי שזה לא אפשרי כי כבר בדקתי עם מפות אחרות ועשירות (אני מכוון בעצמי את המחשב הניהול).

בחזרה הביתה מהמכונאי הבעיה החמירה יותר ונכנסה תופעה חדשה של בק פייר בזמן עזיבת המצערת. בק פייר קורה לרוב מדלק שלא נשרף ונפלט לצנרת הפליטה שם נדלק מהחום הרב. כמו כן, החלה תופעה נוספת של כיבוי המנוע לקראת עצירה מלאה. לשמחתי ניתן היה להתניע שוב ללא בעיה. יש לי חבר טיונר אמריקאי ששוחה ברכבים אמריקאים של שנות ה-80 וה-90. הגענו למסקנה שהבעיה נובעת ממערכת ההצתה ולא מערכת הדלק. המשכתי לעשות בדיקות נסיעה כדי להבין מה הגורם לבעיה. כדי לשלול בעיה עם מערכת הדלק, נסעתי עם שעון דלק מחובר לחנוכיה. הלחץ היה יציב ללא נפילות מה שמצביעה על : משאבה, ווסת לחץ דלק ופילטר דלק תקינים.


מערכת ההצתה בקורבט אצלי אינה סטנדרטית. בקורבט סטנדרטית ישנו מפלג שמכיל פיקאפ, מודול הצתה וקוייל. בקורבט שלי ישנו מפלג שבתוכו יש פיקאפ ומודול הצתה אבל הקוייל חיצוני. בנוסף לכך יש קופסת ניהול של מערכת ההצתה. התחלתי בדברים הטרוויאלים כמו החלפת כבלי הצתה ופלגים, לא עזר. חקרתי באינטרנט על תקלות אפשריות במפלגים מהסוג שלי. מצאתי שיש למרוח משחה מיוחדת המפזרת את החום של המודול הצתה. ללא המשחה המודול יכול להיטגן להיהרס עם הזמן. החלפתי מודול הצתה ומרחתי את המשחה. לא עזר.

כדי להחליף את הפיקאפ יש לשלוף את המפלג ולבצע שם עבודה קטנה. העדפתי להימנע מעבודה זו בשלב זה. החלטתי להזמין מערכת הצתה חדשה לקורבט של MSD, כי גם ככה המערכת הנוכחית בת 20 שנה לפחות (המחשב הצתה והקוייל). לפני שליפת המפלג החלטתי לבצע שני דברים: החלפת קוייל ואם זה לא יעזור, מדידת התנגדות של הפיקאפ והחלפתו אם יידרש.

התחלתי בהחלפת הקוייל , כי זה הכי מהיר וקל. יצאתי לנסיעה וממש המתנתי לתופעה שתחזור כמו כל בדיקה אחרת שביצעתי לפני. עברו 20 דק של נסיעה עירונית וחום מנוע והשמן פרצו את גבול התקלה. בשמחה יצאתי מיד לכביש המהיר כדי לבצע נסיעה בסל"דים שונים הכולל נסיעה בפול גז. כלום, הבעיה נעלמה כלעומת שבאה. ביצעתי עוד 150 ק"מ מאז החלפת הקוייל ונאדה, גורנישט, הכל טוב.


חוכמת בדיעבד, ניסיתי למצוא ערכים תקינים של הקוייל הישן ולא ממש מצאתי. ראיתי פוסט מ 2005 של אמריקאי המציין ערכים של 4K אוהם. אצלי נמדד 81K! הפוסט מורטם שלי:לקח זמן לקוייל להתפגר, בגלל חום המנוע ההתנגדות שלו עלתה ואז יצרה את התופעה של הבקפיירים והססנות.


סליל הצתה (קויל) עם חוט הצתה של MSD לשברולט קורבט




276 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page