הפוסט פה הוא המשך של הפוסט בפורום פתרון תקלות, ממליץ ללכת לראות שם.
כאן מעכשיו אעדכן ואשאל שאלות ואם יש לכם מוזמנים גם לשאול😄
פוסט התקדמות ועדכון😄 (שאלות בסוף).
אז לצערי אין לי גישה כל הזמן לרכב כמו שציינתי, והעבודה היא מתמשכת ואיטית.
ראש המנוע שנמצא אצלי בבית- פורקו הקאמשאפטים שנראים בסדר, כל הברגים נוקו כנ"ל גם לתרמוסטט (הוזמן חדש, אבל בכל מקרה ניקיתי בשביל השטיפה הכוללת שאעשה איתו לנוזל הקירור שבמנוע ולא עם התרמוסטט החדש). חולץ השסתומים הגיע אלי ובקרוב אפרק את כל השסתומים, אעשה ניקוי יסודי לראש, וארכיב את השסתומים החדשים (הוזמנו גם שסתומי יניקה).
בלוק המנוע שנמצא בתוך הרכב- משטח הבלוק והבוכנות נוקו😄
סדר הפעולות היה כזה: ניקוי משטח הבלוק עם סנט מוריץ (מסיר שומנים ופיח קר) ומברשת שיניים, כנ"ל גם הבוכנות (העלאה לtdc וניקוי). לאחר מכן עם להב סקרייפר (או סכין גילוח) על המשטח עצמו (ולא על הבוכנות!) בזהירות להוריד את שאריות האטם וניקוי (אצלי הבלוק מברזל יצוק, במקרה שהוא מאלומיניום לא מומלץ עם להב סכין, אלא עם סקרייפר פלסטיק). לאחר מכן ניקוי קצר עם ספריי לניקוי בלמים ושיוף מסוכך בשמן (wd40) עם ספוג על המשטח ווידוא שהבלוק חלק.
חשוב לציין שכדאי לסתום את מעברי השמן ומעברי נוזל הקירור, וכנ"ל לסתום בצורה מסוימת את השטח הדק בין הבוכנה לצילינדר (למשל בעזרת חוט). אני לא הקפדתי יותר מדיי על כך מכיוון שאני אעשה שטיפה לנוזל קירור ולשמן המנוע, ובין הבוכנות והצילינדרים אני ניקיתי עם לחץ אוויר ונוזל בלמים וסובבתי את הקראנק וראיתי שלא נשארו לכלוכים. כמובן שהשתדלתי שלא ייכנסו לכלוכים למעברים. עוד חשוב לציין שהבוכנות מצופות בחומר שעוזר למנוע מעבר חום, לכן לא לנקות עם דברים חדים או קשים (וגם לא לשייף).
מצרף תמונות של ההתקדמות בבלוק המנוע:
לפני הניקוי הראשוני תוכלו לראות בתמונות בפוסט הראשון, זה אחרי הניקוי הקל הזה ולפני הסנט מוריץ👇

אחרי סנט מוריץ ולפני שיוף👇

לאחר שיוף👇
כל ה"לכלוך" שכביכול רואים על הבלוק זה רק כתמים שנוצרו מהאטם, הכל חלק לגמרי.
קודם כל אם יש למישהו הערות/הארות אשמח לשמוע!
כמה שאלות:
1. אם אני מתכנן להשאיר את הבלוק לא מורכב תקופה קצרה כדאי למרוח אותו קצת בשמן נכון? כמובן שהוא מכוסה בשקית זבל ושהמכסה מנוע סגור.
2. לגבי TDC, כדי להחזיק את בוכנה 1 בTDC יש חור קטן בין הבלוק לגלגל תנופה ובגלגל תנופה יש גם חור קטן, שנמצא מול החור השני רק בTDC, והכנסתי שם ביט קדיחה שיחזיק את זה. העניין הוא שאני לא בטוח האם בוכנה 1 נמצאת בין פליטה ליניקה או בין דחיסה לעבודה וזכור לי שזה משנה לחיישן. אני צודק או טועה? האם חיישן הקראנק הוא חיישן "טיפש" שיודע רק אם הבוכנה למעלה או למטה ואז חיישן הקאמ הוא זה שתפקידו להבין באיזה מקטע המנוע או שגם חיישן הקראנק הוא "חכם" ויודע באיזה מקטע הוא? כשאני חושב על זה בעצם אין לי דרך לדעת בכלל באיזה שלב הבוכנה חוץ מאן היא למעלה או למטה.
אם יש למישהו שאלות אשמח לענות. תודה לכולם!
מעניין מאוד תודה על השיתוף.
לפי דעתי כן חושב שזה ימנע לחות וכו
אשמח גם לדעת מה עושים במצב כזה..
שעושים טיימינג יש תיאום בין הקאם לקראנק אבל מה עושים במצב שפירקנו גלגלי שיניים והכל🤔
המשך קטן😄
בנוגע לשאלות בסוף הפוסט הקודם, שמתי קצת wd40 על הבלוק, עד שאגיע אליו שישמור עליו, ולגבי tdc לאחר בדיקה עם chatgpt זה בהחלט כמו שחשבתי, חיישן הקראנק הוא חיישן "טיפש" שיודע רק מיקום בוכנה ולא מחזור עבודה, אז אני אחלה.
היום התקדמתי קצת עם הראש מנוע לאחר שהגיע מכווץ קפיצי השסתומים.
נראלי ששסתומי הפליטה קצת עקומים, ממש טיפ טיפה😆😉
זה 👆 השסתום הראשון, עם כל החלקים שלו.
ולהלן 👇 תצוגת תכלית😅
חמודים ביחד.
ולהלן 👇 שסתום יניקה אחד (לא הספקתי להגיע לשאר).
הוא נראלי ממש טיפה עקום (ופה אני מתכוון ברצינות), לא כ"כ רואים את זה בתמונה. בכל מקרה הזמנתי גם שסתומי פליטה וגם יניקה.
מובילים השתומים נראים בסדר, אבדוק יותר לעומק את כולם כשאסיים לפרק את כל השסתומים.
אם מישהו מעוניין בסרטונים והסברים קצת יותר מפורטים תכתבו פה. אם יהיה היענות ורצון אני אשתדל להסביר יותר.
נתראה בפעם הבאה😄
נתחיל מהסוף- הרכב מניע ונוסע😄 בכל זאת אשמח שתקראו הכל, כי כן יש בעיות ואשמח לייעוץ ועזרה.
ב"ה הרכבתי הכל חזרה, השסתומים שוייפו במושב שלהם, הרכבתי בחזרה את כל חלקי הראש מנוע (קפיצים, גומיות שסתומים, קאמשאפטים), הרכבתי את הראש על הבלוק, טיימינג, כל האירוע.
אבל יש אבל-
כבר כשחיברתי את הקאמשאפטים על הראש משהו היה נראלי מוזר. בהוראות היצרן כתוב לשים את הקאמשאפט בצורה מסוימת כשמרכיבים אותו על הראש עצמו, כך שהזיזים יופנו כל אחד בצורה שלו, ויש חריץ בקצה של הקאמשאפט שצריך להיות מכוון לשעה מסוימת וכך אתה יודע שהקאמ בתזמון נכון לקראת ההרכבה, והחריץ נועד בשביל שגלגל השיניים יוכל להתחבר רק בצורה אחת לקאמ עצמו, כמובן גם כדי להקל על סידור הטיימינג.
אמה מה, לפי התמונה (וגם ההיגיון) הזיזים צריכים לפנות בצורה מסוימת כאשר החריץ פונה אל השעה 7, אבל כאשר כיוונתי אותו לשעה 7 הזיזים פנו אחרת לגמרי, וכאשר כיוונתי את הזיזים לכיוון שהם צריכים להיות, החריץ פנה יותר מהשעה 8 כבר. מתוך הבנה שלי, שהזיזים כן צריכים להיות כמו בתמונה (בהתייחס לתזמון הנכון הרעיוני, מדובר בזיזי היניקה, ופעולת המנוע כרגע היא בין דחיסה לעבודה, בנקודה המתה עליונה), כיוונתי את הזיזים עצמם שיהיו כמו בתמונה ולא את החריץ. המחשבה הייתה שאולי בעבר החליפו קאמ או משהו בסגנון, והחריץ לא מתאים. היה מוזר אבל כבר לא היה לי כח ובמחשבה שלי זה היה הדבר הנכון.
להלן תמונה להסבר, מדובר על הקאמ השמאלי מבין השניים, שהוא של היניקה.
ועכשיו אל תהליך ההנעה, שגרם לי קצת לחשוש. תקשיבו לקולות שיוצאים מהמנוע.
המכות האלה לא נשמעות טוב. נשמע כאילו גרמתי למנוע לעשות בדיוק את מה שתיקנתי, פגיעת בוכנות בשסתומים.
בסרטון הבא הרכב כבר מונע, ושומר על סל"ד יפה.
לאחר מכן אפילו הצלחתי לנסוע ברכב בערך קילומטר וחצי, לא ניסיתי יותר. הוא בהתחלה ממש קרטע ואז נסע נחמד יחסית, קצת חלש. לא נסעתי בו לפני זה אז יכול להיות שככה הוא.
נתתי לו קצת זמן להיות מונע כדי להטעין את המצבר, וגם כדי לנקז אוויר ממערכת הקירור ולראות בכללי איך הוא עובד. באיזשהו שלב הסלד קפצץ ממש באזור המחוג ב1, וקרטע.
הסיבות שגורמות לי לחשוב על טיימינג לא נכון ופגיעת בוכנות בשסתומים:
הקולות בהנעה.
רכב מקרטע.
הסיבות לחשוב שזה לא זה וזה משהו אחר:
לא קפץ שום קוד תקלה (וכשקניתי אותו כן היה קוד תקלה של טיימינג לא נכון).
הקולות התחילו רק כמה שניות אחרי ההנעה ולא ישר.
הרכב נסע ושמר על סל"ד יחסית יציב אחרי זה.
אשמח לשמוע את דעתכם, ואת דעת @סוויץ' בראש @גיתאי נוה @אמיתי נוה.
דברים אחרים שיכול להיות- אולי הקולות בגלל חוסר שימון מספק, אולי מערכת התזמון המשתנה קצת היה חסר לחץ שמן, למרות שהשתדלתי כן לשמן הכל (עם מן הרכבה). הקרטוע מרגיש לי הוא קשור איכשהו לממיר הקטליטי או לחיישן החמצן העליון, ניסיתי לפרק אותו בעבר ולא הצלחתי, אולי דפקתי שם משהו (ניקיתי אותו עם ספריי אחרי שפירקתי את הסרעפת עצמה).
מקווה לבשורות טובות, ושהרכבתי נכון.