אלון

8 אוג 20202 דקות

הביטחון הטמון בהנעת רכב עם מברג

עודכן ב: 9 אוג 2020

להיתקע בשטח עם שבר או תקלה מכנית ברכב זה סיפור אחד, אבל להיתקע בשטח בלי היכולת להניע זו תקלה אחרת. עבורי לפחות זו תקלה מתסכלת יותר, וודאי כאשר רכב הCJ6 הוא רכב "פשוט יחסית" וכלל המרכיבים נגישים וברורים לעין.

הסיפור שלי מתחיל ביום שישי בשעה 8:15, כשעתיים לפני שהשותף שלי לרכב אמור להגיע לטובת טיול של מספר שעות באזור. הרכב נקי ומסודר, הציוד מועמס, בעיה קטנה - הרכב לא מניע.

אין קולות סטארטר, האורות אכן דולקים אבל כשהסוויץ' מסתובב - דממת אלחוט.

פותח מכסה מנוע, משכנע עצמי שאני יכול למצוא את הבעיה, ואחרי 5 דק' של בדיקות (מתח מצבר, מעבר על חיווט, נסיונות שונים) מתחיל לפנות לעזרת חברים.

#עצה מספר 1: תן מכה קטנה לסטראטר לפעמים הפין תקוע.

#עצה מספר 2: תדחוף את הרכב קצת קדימה ואחורה ואז תנסה.

#עצה מספר 3: תחפש את הסולונואיד כדי להבין איפה הבעיה.

מתחילים לצלול:

עצה 1 + 2 התגלו כלא רלוונטיות ואנחנו מעמיקים את תהליך חיפוש התקלה, הסולונואיד שבתמונה מחובר לסטארטר. זוהי למעשה התחנה האחרונה להנעת הרכב. על מנת למצוא את הבעיה ננסה להתחיל מהתחנה האחרונה בשרשראת, נגרום לרכב להניע ואז נעלה עוד חוליה למעלה בדרך להבין איפה נקטעה השרשראת (מונח רלוונטי גם לימי הקורונה).

הכבל העבה מחובר למתח 12V מצבר, והקונקטור הנסתר מתחתיו מספק לנו את המינוס, כאשר במצב רגיל המעגל מנותק, וכאשר מגיע המינוס לסולונואיד , המעגל נסגר והסטארטר מתחיל את עבודתו.

חיבור ישיר של המצבר לסולואוניד והמנוע מתחיל להשמיע קולות. עוד לא מניע אבל הסטארטר עובד. עולים חוליה אחת למעלה:

יחידת הממסר בעלת 4 חיבורים. כניסת מתח, כניסת מינוס, יציאת מינוס (לכיוון הסילונואיד) ופיקוד (חיבור לסוויץ').

קבלת פיקוד מהסוייץ', מעביר את המינוס מיחידת הממסר לכיוון הסולונואיד של הסטרטר ובכך נסגר המעגל והרכב מתחיל הנעה.

בעצתו הטובה של גיתאי, אני מנסה להניע את הרכב באמצעות הממסר ומקצר בין החיבור של הפיקוד לבין מתח המצבר. הקצר עובד והרכב מתחיל להניע.

עד כאן אנחנו מבינים שהסטאטר תקין, הממסר תקין, המצבר תקין, והבעיה היא ככל הנראה חיווט מהסוייץ' ליחידת הממסר \ הסוויץ' עצמו.

לטיול כבר לא נצא היום, אבל אם כבר התחלנו לטפל בתקלה, נקלף את כל האיזולירבבנדים שהתווספו לרכב במרוצת 38 השנים האחרונות על ידי 16 בעלי הרכב הקודמים (השם ישמור..), וננסה למצוא מגעים רופפים וחוטים מיותרים. 20 דק' של עבודה ואלו הם החוטים שלא היו מחוברים לשום מקום:

חיבור מגעים רופפים, והפלא בפלא הרכב מניע.

תהליך איתור התקלה, והטיפול הפשוט העלה בי את הביטחון לצאת וגם להיתקע בשטח בידיעה שלפחות יש ברשותי את המתודלוגיה כיצד לאתר את התקלה הבאה.. אף אחד לא מתחייב שנצליח למצוא אותה :)

    740
    2